Pengunjung Blog ini

Adakah Masa Itu Emas Lagi

Labels

Followers

Halwa Telinga

Tinggalkan Jejak Anda

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Fish

My Hamster

Berita Harian Online

News Online

HINA SANGAT KE BAHASA MELAYU???

Oleh : Al-Azharri Siddiq Haji Kamunri Pada 10:41 AM . Wednesday, July 23

1. Saya teringat Demonstrasi Datuk Seri Anwar Ibrahim pada awal tahun 1970-an di Kuala Lumpur dahulu, antaranya marahkan Kerajaan kerana iklan-iklan Bahasa Melayu di Kuala Lumpur ketika itu sangat kurang, yang banyak iklan bahasa Mandarin dan bahasa Inggeris. Itulah semangat Nasionalis Anwar.

2. Namun, Anwar sebagai Pemimpin De Facto PKR dan kononnya Pemimpin Utama Pakatan Rakyat ( namun kata Dato Seri Hj. Hadi Awang, Presiden PAS ) Tidak Ada Ketua dalam PR. Lihatlah negeri Penang sekarang...papan-papan tanda sudah mula menyelitkan dan menggunakan Tulisan Mandarin. Di Klang pun sama, jika kita membawa kereta menuju ke Kg. Melayu Subang kita akan terpandang Papan Tanda 3 Bahasa... Tulisan Rumi Melayu, Tulisan Mandarin, Tulisan Tamil... Di mana Anwar dalam isu ini? Kenapa tiada Demonstrasi macam tahun 1970-an dulu atau sekurang-kurangnya bantahan kepada Ketua Menteri Penang Lim Guan Eng? Apakah Timbalan KM Penang, Fairuz takut bercakap kepada KM Penang?

3. Apakah Kedudukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan negara kita? Jika hari ini mereka boleh buat 30 tahun akan datang , bayangkan seluruh Papan Tanda di Penang dan Selangor dipenuhi Tulisan Mandarin? Bahasa Melayu adalah Bangsa Melayu. Menghina Bahasa Melayu bermakna menghina Bangsa Melayu.Namun inilah Perjuangan PKR yang dipimpin oleh Anwar...moto mereka Keadilan dan Kesamarataan. Jika Bahasa Melayu boleh ditulis di papan-papan tanda, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil pun mesti boleh juga...Lama-kelamaan akan lenyaplah bahasa Melayu macam bahasa Sanskrit dan lama-kelamaan bangsa Melayu juga akan lenyaplah juga.

4. Oleh itu, saya menegsyorkan UMNO, DBP, GPMS, dan semua yang cintakan bahasa Melayu supaya mengadakan Seminar/Simposium/Forum/Majlis Raja-Raja/DLL untuk mempertahankan Kedudukan dan Kedaulatan Bahasa Melayu di tanah air kita ini. Kalau bukan kita siapa lagi? Tidak perlu buat Demonstrasi macam Anwar buat tahun 1970-an dulu, lebih baik kita buat dengan cara berhemah, berdaulat, akademik,bijaksana, dsbnya.SELAMATKAN BAHASA MELAYU KERANA BAHASA MELAYU MELAMBANGKAN KEDAULATAN BANGSA MELAYU.

2 Anda Menulis & Saya Membalas:

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Anonymous said...

[B]NZBsRus.com[/B]
No More Idle Downloads Using NZB Files You Can Rapidly Search HD Movies, PC Games, MP3 Albums, Software & Download Them at Maxed Out Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Newsgroup Search[/B][/URL]