Pengunjung Blog ini

Adakah Masa Itu Emas Lagi

Labels

Followers

Halwa Telinga

Tinggalkan Jejak Anda

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Fish

My Hamster

Berita Harian Online

News Online

KEMANDULAN BAHASA MELAYU?

Tulisan ringkas ini adalah sambungan tentang pencemaran bahasa Melayu. Isu pencemaran bahasa Melayu nampaknya tiada jalan kesudahannya dan pastinya ada. Bahasa Melayu hanya gah tertera dalam Perlembagaan Persekutuan. Praktisnya jauh menyimpang sama ada dalam penulisan atau percakapan atau bahasa teknologi terkini. Bahasa Melayu semakin tercemar dan tercemar. Keadaan ini sukar untuk dipulihkan tanpa ada usaha yang aktif dari pihak berkuasa, pengguna bahasa Melayu dan orang Melayu sendiri. Jangan harapkan orang atau bangsa lain memurnikan bahasa Melayu. Mereka pun berdepan dengan isu-isu berkaitan bahasa ibundanya.
Sedang isu pencemaran bahasa Melayu yang tidak/ kurang dipedulikan oleh pihak berkuasa, ditambah parah pula isu peminggiran bahasa Melayu dalam dunia akademik dan intelektual, semakin diperlekehkan pula orang Melayu sendiri akan kemandulan bahasa Melayu. Kata ‘kemandulan’ bermaksud perihal mandul atau tidak dapat melahirkan anak. Dalam hal ini, pasangan yang berkahwin tidak memperolehi zuriat kerana ada masalah atau kompilasi yang dialami oleh sama ada si suami atau si lelaki.

Bila dikaitkan dengan kemandulan bahasa Melayu, bermaksud bahasa Melayu tidak berkembang, dan mundur lantaran tindakan institusi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang dikatakan lemah zahir batinnya dalam menangani isu bahasa dan sastera Melayu. Kamus Dewan dijadikan sasaran kerana tidak dikemas kini entri/ kosa kata terbaru dalam pelbagai bidang ilmu. Kamus itu yang pertama kali diterbitkan pada 1970, sudah memasuki edisi keempat (2005), dengan kata masukan baru melebihi 80,000 kata/ entri/ subentri, dikatan sebagai kamus rojak kerana memasukkan kosa kata bahasa pasar, dan bahasa Inggeris. Dalam hal ini, bukanlah dapat dikatakan bahawa bahasa Melayu mandul.

DBP telah memainkan peranannya sebagai institusi yang memperkembangkan dan memajukan bahasa dan sastera Melayu. Hal ini dapatlah dibuktikan dengan menerbitkan kamus/ glosari istilah pelbagai bidang ilmu dalam bahasa Melayu melalui kerjasama Majlis Bahasa Brunei, Indonesia, dan Malaysia (MABBIM). Namun, kita merasa dukacita bila segala usaha DBP dan Institut Terjemahan Negara, tidak dihargai. Apa yang berlaku ialah segala istilah bidang dan terjemahan buku ilmiah menjadi koleksi di perpustakaan institusi. Buku-buku itu tidak digunakan sebagai rujukan kerana ilmu sains, matematik dan teknologi diajar dalam bahasa Inggeris. Maka usaha DBP dan institusi lain hanyalah sia-sia.

Siapa yang menggelapkan dan mencemarkan bahasa Melayu? Orang Melayu, dan para pemimpin Melayu yang melakukan semua itu. Pemimpin Melayu bila bercakap kepada media, dan disiarkan percakapannya dengan bangganya menggunakan bahasa Melayu rojak atau pasar, bercampur aduk dengan bahasa Inggeris. Ada segelintir pemimpin Melayu yang bercakap dalam bahasa Inggeris meskipun khalayaknya rakyat Malaysia yang boleh faham bahasa Melayu. Dalam krisis yang melanda orang Melayu, dalam pelbagai aspek kehidupan, yang rugi dan menerima bahananya ialah orang Melayu. Janganlah kita menuding jari kepada orang atau bangsa lain dalam hal ini. Adakah semua yang "berdosa" kerana telah menodai bahasa Melayu?

0 Anda Menulis & Saya Membalas: